Saturday 18 June 2011

Lama Dah tak tengok cerita mengganas nie!!!

Sekarang cerita yang semakin memgganas semakin banyak ye.. disiarkan di kaca TV... tak tahulah mengganas darimana... nak bagi satu contoh ceritanya seperti KL Gangster.. ceritanya bagus.. tapi gejala sosial dalam cerita tu.. banyak sangat.. semoleknye... kalau kita nak beri pengajaran kepada orang lain .. berilah cerita-cerita yang molek sikit.... mungkin dia buat untuk kegembiraan saja... tetapi kanak-kanak .. suka kalau tengok cerita seperti itu... cakap pasal lagu pulak.. lagu stacy.. saya suka lagu die.. hee.. yang lagu jahat tuu... diorang menari seperti nak tercabut tangan -tangan penarii... sebenarnya.. saya dah tak de cerita ni sbab tu cerita yang putar belit.. asalkan orang faham.. sekian..

Apakah Patut Kita Hargai Orang Miskin?
Kalau kita berfikiran waras ...kita sebenarnya diwajibkan menolong warga miskin.. di kampung.. sendiri.. malahan sesetengah masyarakat sekarang tidak menghiraukan langsung pasal macam nie.. sbab tu kalau di negara kita... banyak yang miskin.. nanti dia lebih miskin lagi.. tapi saya bukan nak hina.. cuba nak beritahu.. Cubalah anda bayangkan .. kalau anda jadi miskin.. dan anda cuba fikir kalau jiran-jiran anda tidak boleh membantu anda dari segi harta ataupun makanan.. cubalah anda fikir-fikirkan.. Kalau cakap pasal orang miskin tak apa lagi.. semua orang boleh tolong.. tapi satu lagi masalahnya.. bagaimana pula dengan warga emas.. sesetengah masayarakat sekarang.. ada yang mengatakan.. " biarlah diorang, diorang kan ada anak sendiri.. biar anak diorang tanggung",... yang itu bagi orang ada anak... kalau yang tiada anak pulak macam mana nak buat nya.. biar kerajaan je ke tanggung???.. kita perlu ambil iktibar juga... sekurang-kurangnya.. kita pergi ke rumah jagaan warga emas.. untuk menghulurkan sedikit sumbangan atau.. memberi sedikit kasih sayang atau membuat mereka gembira.. ah.. di situ pun dah diberi ganjaran besar oleh allah s.w.t.. mesti orang kata.. saya ni pandai cakap je.. buat tak pandai.. sebenarnya.. saya baru lepas pergi buat lawatan ke rumah jagaan tua di Dugun... Apabila saya dan rakan-rakan saya tiba di situ.. kami rasa macam nak menangis.. melihat diorang.... sampai di sini saja yang boleh saya luahkan perasaan saya pada hari ini... Akhir kalam

No comments:

Post a Comment